Negatiivisen Nancyn Motivoiminen Tiimissäsi

posted in: Business | Comments

Edellisellä työpaikallani, työskentelin tiimin kanssa tärkeän projektin parissa. Ryhmämme oli yhtenäinen, lukuun ottamatta yhtä tiimin jäsentä.

Mikään ei miellyttänyt häntä. Olivatko tiimin jäsenet ajatellut asiat läpi ennen kun he päättivät takarajasta ? Miksi hän oli kokouksessa ? Miksi luulimme että osaisimme tehdä tätä paljon paremmin kuin monet muut jotka ovat yrittänyt tätä aikaisemmin?

Hänen huono asenne jätti meille sellaisen tunteen kuin me olisimme hamsterin juoksupyörässä, väsyneitä yrityksestä miellyttää sellaista ihmistä, jota oli mahdoton miellyttää. Samalla kun motivaatio laski, työ kärsi. Lopuksi onglema johti tiimin tuottavuuteen.

Tämä oli ensimmäinen kerta kun koin sen mitä jatkuva negatiivisuus voi olla työpaikalla. Se leviää nopeasti ja tarttuu kaikkiin, mukaanlukien asiakkaisiin. Jos pessimistinen työntekijä tukahduttaa yrityksen tuotettavuutta, vie asia eteenpäin mahdollisimman pian.

„Negatiivinen Nancy“ on se, joka yleistää tilanteiden ja ihmisten leimaamisessa, keskittyy vain huonoon joka tilanteessa, tekee nopeita johtopäätöksiä ja jatkuvasti suuntaa syyn muualle. Yrityskäytössä, nämä käyttäytymistavat voivat johtaa vahingollisiin vaikutuksiin, kuten tuottavuuden vähenemiseen, vähentää rühman moraalia, lisää stressiä, tuhlaa aikaa, vähentää luovuutta ja innovaatiota ja suurentaa työntekijöiden vaihtumista.

Fierce Inc. Survey korosti sitä miten myrkyllinen negatiivinen ihminen työpaikalla oikeasti voi olla. Vastauksien perusteella negatiivisuus sijoittui korkeammalle kui laiskuus, passiivinen aggressiivisuus ja juoruaminen, kun kysyttiin mikä on haitallisin piirre työkaverissa.

„Kun antaa negatiivisuuden levitä, se on paljon kalliimpaa ja vahingollisempaa yritykselle kuin yhden myrkyllisen työntekijän vaihtaminen tai kohtaaminen,“ sanoi Fierce Incin presidentti ja CEO, Halley Bock lausunnossaan.“Yritysten pitää edistää työntekijä-ja yritys-tason vastuullisuutta reagoiden asenne ongelmiin niin pian kun ne syntyvät.

Sen jälkeen kun olet havainnut negatiivisuutta yrityksessäsi, ota nämä askeleet, jotta voisit selvittää asian ennen, kuin se leviää ympäri toimistoa.

1.Tunnista negatiivinen käytös. Tunnista huono asenne ja negatiivisuus ja selvitä henkilö, joka on liittynyt asiaan, sen jälkeen kun olet saanut vinkin tai huomannut jotakin.

2.Kohtaa se ihminen. Keksi suunnitelma, jolla lähestyt henkilöä rahallisesti ja kahden kesken. Varaa sen verran aikaa, jotta teillä olisi mahdollisuus keskustella tilanteesta yksityiskohtaisemmin. Sille käytökselle saattaa olla syy tai laukaisia.

3.Vahvista positiivista käytöstä. Keskustelun aikana, aseta muuttumisen tavoitteita ja tuo esimerkkejä. Kuuntele työntekijän ajatuksia ja ideoita tilanteesta ja korosta tarvetta positiiviselle asenteelle.

4.Seuraa jatkuvasti. Järjestä tapaaminen, missä voidaan puhua henkilön edistymisistä. Tunnista ja ylistä positiivisia saavutuksia ja asennetta.

5.Näytä hyvää esimerkkiä. Johtajan pitäisi osoittaa positiivista käyttäytymistä työntekijöihin-sateisinakin päivinä. Muistuta heitä, että ongelmat ja takaiskut ovat bisneksen välttämättömiä osia, mutta jokainen niistä voi olla opettava kokemus.

6.Investoi positiivisuuteen. Lisää positiivisuuden astetta toimistolla järjestämällä ohjelmaa tai aktiviteettia, joka tekee henkilökunnasta iloisempaa, kuten erilaiset pelit ja kuukauden työtekijä-tittelit. Rohkaise fyysiseen ja henkiseen terveyteen rahastamalla henkilökunta-fitness ohjelmia, suunnittelemalla toimistojooga tunteja tai luomalla työpisteet jossa on luonnon valo.

Positiivisimmallakin henkilöllä voi olla olla huonoja päivä, ja se ei ole epätavallista työntekijöiden kesken, joilla on eri tausta, uskomukset ja käyttäytymistavat, että välillä tapahtuu luonteiden yhteentörmäyksiä. Mutta antaen negatiivisen Nancyn häiritä muiten asenteita ja työtä,voi olla hyvin vahingollinen yrityksen tuottavaisuudelle. Avain on siinä, että asia selvitetään mahdollisimman pian ja siinä positiivisuuden ja iloisuuden edistämisessä  työpaikalla.

Lähde: Entrepreneur